Cronica de concert: Treize Fest, Bucuresti, 15-16 noiembrie 2013, club Private Hell

Anul acesta, festivalul Treize Fest a ajuns la cea de-a doua editie – nu pot sa nu remarc faptul ca acest eveniment prinde radacini tot mai puternice si creste incet, dar sigur in scena underground romaneasca. Asadar, vineri seara, in prima zi de fest au concertat cei de la Crossbone si Inner Grave, iar sambata Dinumbra si Spiritual Ravishment.

Vineri
Prima trupa – Crossbone: o gasca de tineri thraseri, ce mi-au adus aminte de concertele “old school” de garaj, cu ritmuri alerte si sunete metalice, peste care pui o voce putin infundata, insa foarte interesanta. Pe muzica lor s-a manifestat si publicul, s-a simtit destul de bine placerea celor prezenti, desi vorbim de un numar destul de mic al platitorilor de bilet. Baietii merg pe o parte lirica agresiva, cu un puternic mesaj social, iar spontaneitatea lor m-a facut sa am speranta ca avem o generatie de tineri metalisti care promite mult. Vocalul si basistul mi-au adus aminte de gastile de skateri din America, plus ca am aflat ulterior, ca pe tricoul vocalului scria „Eroilor Mafia”, o gasca de skateri din Bucuresti. L-am asaltat astfel dupa concert pe basist si l-am intrebat daca exista o legatura intre genul de muzica abordat de ei si pasiunea lor pentru “ollies” si “kickflips”.
Exista o legatura destul de stransa intre stilul abordat de noi (thrash metal) si skateboarding-ul, ambele fiind extreme”, spune George, bassistul trupei. “La fel ca skate-ul, thrash metalul este un stil caracterizat de viteză foarte mare a execuției și agresivitate, fapt ce ne-a determinat sa cantam acest stil. De curand, tocmai am lansat primul nostru EP intitulat “Skate X Mosh X Destroy” cu ajutorul celor de la Romanian Trash Metal Club”, a mai spus acesta.
Ce pot spune e ca pustii m-au impresionat placut. Am sentimentul ca tinerii din aceasta generatie isi exploateaza la maxim pasiunile si talentele.

La al doilea concert registrul s-a schimbat total. Cei de la Inner Grave au coborat in public in timpul show-ului si s-au distrat alaturi de noi, lucru care mi se pare ca defineste si accentueaza intensitatea legaturii dintre trupa si public. A fost un show haotic, dezordonat si foarte provocator… un mingle in intre scena si public. La un moment dat, toti trupetii, in afara de tobar, au fost in public, lucru care a permis plete in aer pe scena din partea doritorilor. O chestie care m-a derutat la inceput, a fost imbracamintea lor. Aveau ceva costume de macelari, lucru care s-a dovedit un fel de “lait motiv” al muzicii lor. As fi vrut sa ii intreb mai multe despre semnificatia imaginii lor scenice, doar ca mi-a scapat pe moment, insa imi place sa aud intotdeauna povestile din spatele unor lucruri care au un background story.

Sambata
Chiar daca pentru mine a fost a doua oara cand i-am vazut pe cei de la Dinumbra, nu pot spune ca mi-au mai placut atat de mult ca prima oara. Cred ca si din cauza faptului ca ma asteptam, ca si in seara precedenta, sa iasa ceva “scandal”. Publicul a ramas inert aproape tot concertul, atmosfera statica, iar in afara de miscarile vocalului, nu am sesizat prea mult. Pentru ca starea de letagie transmisa de trupa a fost destul de puternica, nici nu prea pot spune mai multe despre concert. A fost ca un moment de repaos. Pot adauga, ca parere personala, ca un public nu foarte numeros, cateodata poate deveni destul de demoralizant pentru artisti.

Treize Fest s-a incheiat foarte puternic. Headlinerii, cei de la Spiritual Ravishment suna al dracului de bine si abordeaza un gen de muzica pe care chiar daca o asculti pentru prima oara, reuseste sa te scoata din orice stare in care te afli si sa te aduca exact unde doreste. Show-ul m-a facut sa explodez efectiv. Am aruncat si un ochi in preajma mea, constatand ca si restul erau la fel de extaziati. Oradenii fost destul de calzi cu publicul, ne-au multumit elegant si magulitor, cum de alftel si noi am raspuns cu un gest similar.
Starile noastre de „bine” pot fi influentate negativ de un cadru social putred si meschin. Spiritual Ravishment ar trebui sa instinge impotriva indiferentei si sa ne deschida mintile catre noi perceptii asupra lumii si asupra experientelor noaste intunecate, care sub nici o forma nu trebuiesc ignorate, ci mai degraba explorate.

Redhed

*
*