Cronica de concert: Negura Bunget, Northern Plague, Grimegod @ Abyss Club, Oradea, 22.03.2015

Negura Bunget a pornit intr-un amplu turneu de promovare al celui mai recent material discografic, intitulat „Tau„. Evident, Oradea nu putea omisa de pe harta concertistica. Sincer va spun ca am asteptat cu mare interes show-ul trupei, avand in vedere ca am ascultat „Tau” si desi pare o combinatie hibrida, nu pot sa nu remarc ca e un album bine executat.

Chit ca ziua de duminica nu e tocmai „prietenoasa” pentru un public numeros, nu mare mi-a fost mirarea sa vad destul de multe persoane prezente la concert – vorbim totusi despre o trupa care si-a castigat un renume international de netagaduit.

Pachetul turneului Negura Bunget include doua trupe de opening act, mai precis Grimegod (ai carei membri sunt acum si componenti Negura) si polonezii de la Northern Plague.

In ordinea numerelor de pe tricou – prima trupa a serii Grimegod – recunosc de la bun inceput ca de fiecare data cand am incercat sa ascult muzica aradenilor, totul s-a naruit. Pe langa faptul ca nu agreez si nu diger deloc stilul pe care acestia il abordeaza (o mixtura de doom, death cu ample nuante psihedelice), nicio piesa ascultata pana duminica ce-a trecut, nu a reusit sa-mi mentina rabdarea pana la final. Fiind prezenta la concert, m-am fortat sa-mi focusez atentia si sa-i percep asa cum ar trebui. Tentativa din pacate esuata! Se pare ca n-am nici in clin nici in maneca cu muzica Grimegod, asa ca mai bine ma abtin din comentarii adiacente. Un lucru e cert: baietii astia merita apreciere pentru faptul ca au reusit tina in viata aceasta trupa din anul 1991. In lumea tenebroasa a metalului romanesc e destul de dificil sa supravietuiesti 24 de ani – Grimegod isi continua povestea si pasiunea, iar acesta este un motiv bun pentru aplauze din perspectiva mea.

Northern Plague – o trupa pe care o pozitionezi pe harta geografica doar dupa prima ascultare. Black/death-ul tipic polonez scos pe banda rulanta de mult prea multe trupe din aceasta tara. Pe langa muzica, pentru minte conteaza si atitudinea sau credibilitatea oamenilor care se urca pe scena. Daca muzica celor de la Northern Plague, as putea-o aprecia in anumite circumstante, trebuie sa remarc cu durere in suflet ca ce-am vazut pe scena, m-a facut sa ma retrag inca de la a doua piesa, intr-un coltisor cat mai departe de campul vizual. Sa fiu mai explicita: nu-mi plac trupele care din prima secunda in care au urcat pe scena, isi pun masca de semizei, „suntem rai, duri si neintelesi”. Nu-i cred si nici nu ma baga in filmul care trebuie – ii pot vedea doar ca pe niste baieti care vor s-o faca pe durii pentru ca asa da bine intr-ale stilului abordat. Nu, mersi! E o parere pur personala, mai ales ca am remarcat faptul ca Northern Plague a reusit sa acapareze o buna parte din publicul oradean. Singurul plus al trupei din perspectiva mea: sectia ritmica, executata cu precizie maxima.

Negura Bunget – o trupa care in pofida nenumaratelor schimbari de componenta din ultimii ani, a reusit sa se „autoresusciteze” si sa se mentina pe pozitie, la fel ca-n anii de glorie. Chit ca nenumarate scandaluri si mici barfe au tot planat lately in jurul povestii Negura Bunget, importanta e muzica si rezultatul final. Ok, din punctul meu de vedere anii de inceput ai trupei au fost cei mai importanti si productivi. „Zarnindu-sa”, ” ‘n crugu bradului” sau „Om” sunt pentru mine albume document care nu vor mai putea fi egalate – au o atmosfera si o poveste cu totul aparte. E poezie pura si inspiratie maxima! Am ajuns in anul Domnului 2015 – momentul lansarii materialului „Tau”. Subliniez – nu e un album slab, ba dimpotriva….insa parca….s-a pierdut ceva. Nu stiu ce anume, insa nu mai intru cu atata usurinta in starea de introspectie care trebuie. Inaintea concertului am avut o oarecare retinere….m-am temut ca voi fi dezamagita din anumite puncte de vedere. Din fericire, n-a fost asa…Baietii au dat tot ce-au putut pe scena si au reusit sa creeze ceea ce trebuie. O interpretare fara pata, o atmosfera perfecta pentru muzica Negura. Chit ca am fost sceptica, noua voce, Tibor Kati (vocal de asemenea si in Grimegod), reuseste sa se integreze perfect in filmul „de munti, paduri si brazi”. Am simtit putin absenta clapei…un simplu sample nu o poate inlocui asa cum se cuvine. S-au cantat evident, piese de pe „Tau” – mi-au intrat in suflet „Nametenie” si „Impodobeala timpului”, dar si minunatele compozitii mai vechi „Hora soarelui”, „Dacia hiperboreana” sau „Cunoasterea tacuta”. Absolut splendid! Un show care a demonstrat ca Negura Bunget va reusi sa se mentina pe pozitii mult si bine, cu o tenacitate de care putine trupe romanesti mai dau dovada in prezent.

*
*