Cronica de concert: Metalhead Awards 2013 – 07.02.2014, Club Fabrica

Pentru a saptea oara, sub deviza Metalhead, in urma votului publicului (online), s-au acordat premiile pe 2013 pentru muzica underground din Romania. Ce a fost suprinzator, legat de clasamente, fara a nega eforturile muzicale ale castigatorilor (materiale de studio, cat si concerte sustinute, atat in Romania cat si peste granite), este faptul ca unele trupe cu o activiate ampla in anul care tocmai a trecut, nu au ajuns pe o pozitie evident mai apropiata de primele locuri din top. Este un semn de intrebare  legat de obiectivitatea topurilor in sine si de efectul produs asupra trupelor neapreciate de public (doar prin vot).

Felicitari castigatorilor, care au dat dovada de longevitate si abundenta (Bucovina – Romanian Metal Band 2013 si Best Romanian Metal Album 2013 sau Negura Bunget – Best World Metal Band 2013), de curaj (VIDMA – Best Romanian Metal Newcomer 2013) si pentru show-ul sustinut vineri in Fabrica.  Publicul a avut parte si de un invitat special, trupa L.O.S.T.. Ca dinstinctie acordata, Best World  Metal Band suna un pic cam pompos, as fi preferat o distinctie mai „reala” pentru Negura Bunget, una care sa valorifice cu adevarat trupa si activitatea ei.

Am sa remarc faptul ca show-ul a fost pe doua fronturi invizibile, strict legat de niste valori culturale, cel putin asta este lucrul care mi-a sarit in ochi (sau in urechi) in mod placut: un mix intre limba romana si limba engleza, cu preponderenta din ce in ce mai mare pe romana, de la prima trupa pana la ultima. Un aspect interesant, poate o tendinta nerecunoscuta sau inconstienta a necesitatii limbii noastre in scena underground.

VIDMA suna old school pe alocuri, cu un instrumental cel putin interesant. Stilul lor extreme metal este imbinat cu mai multe genuri si sub-genuri muzicale, un mix din experienta muzicala a fiecarui membru in parte. S-au bucurat pentru ca au impartit scena cu celelalte trupe si au avut placerea de a canta unui public destul de mare si activ, ceea ce probabil a insemnat enorm pentru activitatea lor ca trupa.

La L.O.S.T. am avut impresia ca ma aflu intr-o distopie robotizata, cel putin la prima si a doua melodie am crezut ca Fabrica o sa fie invadata de roboti satanici care au sa ne distruga. Nu-i rau, este un trip fain pentru un concert :).

Bucovina si Negura Bunget nu mai au nevoie de introducere sau ceva explicatii referitoare la muzica lor. Un performance intens cu minus pe sonorizare, ca si la restul trupelor de altfel. Negura au adus si buciumul, un instrument care mie imi place foarte tare si care da o nota folcorica scenei.

Despre trupe am vorbit, insa as vrea sa mentionez si meritele publicului, pentru ca sinergia continua dintre muzicieni si public este si va fi intotdeauna rotita care va face mecanismul sa functioneze.  Am constatat, in urma unor discutii, ca unii dintre noi am venit pentru eveniment, unii pentru un concert si o sustinere neconditionata a muzicii, unii pentru toate, altii au fost tarati etc. Tot de la public am aflat ca evenimentul in sine, Metalhead Awards si ceea ce a fost in prealabil (votarea) nu a avut o semnificatie aparte, asta pentru o parte dintre ei. Ca mentiune extra, nu am vazut (sau nu am remarcat eu) in public multe dintre figurile cunoscute ale underground-ului.

Mie personal nu imi plac decernarile de premii, nu am votat pentru vreo trupa (asta tine de principiile mele legate de top-uri), dar m-am prezentat la eveniment din placere. Am acordat o atentie sporita stadurilor de merch, am achizitionat ceva, m-am bucurat de trupe si am facut cateva poze.

REDHED

*
*