Cronica de concert #2: TIDES FROM NEBULA la Bucuresti, Club Fabrica, 31 octombrie 2012

Pentru mine noaptea de 31 octombrie n-a fost plina de zombie, vrajitoare, varcolaci sau mai stiu eu ce costume se mai poarta de Halloween, in schimb abia am asteptat momentul in care  am auzit ca polonezii de la TIDES FROM NEBULA revin in Romania pentru o serie de concerte.
Pentru cei care nu sunt familiarizati cu aceasta trupa, ei provin din Polonia si canta post-rock, un gen de muzica ce  la noi Romania este inca la inceputuri.Asa ca pe la ora 20, am plecat spre club Fabrica in speranta ca pe la 20:30 sunt la locatie.

Trupele de deschidere programate erau 2 trupe romanesti, si ele  noi pentru scena underground romaneasca, SEMIOSIS si VALERINNE. Din pacate, din motive personale, trupa SEMIOSIS n-a mai putut sa ajunga la concert si astfel programul a fost decalat. Asa ca m-am grabit cam degeaba pentru ca atunci cand am ajuns (in jurul orei  20:35) erau in jur de 20 de oameni in sala, iar VALERINNE nici nu facus soundcheck-ul. Drept urmare,mi-am luat un suc si am asistat la tot procesul de pregatire a scenei pentru VALERINNE.

In jurul orei 21:30 sala a inceput sa se mai anime, incet, incet strangandu-se mai multa lume in fata scenei pentru ca urma sa inceapa concertul.Valerinne a urcat pe scena si am ramas placut surprins sa vad in jur de 80 de oameni in fata scenei, la o trupa romaneasca de POST-ROCK. De ce sunt asa uimit? Pentru ca acest gen muzical in Romania nu este foarte  ascultat sau daca e, numarul fanilor este redus. Dar din moment ce o trupa romaneasca noua de post-rock  a reusit timp de o ora sa tina atatia oameni in fata scenei,eu zic ca se poate.

Trupa este formata din trio-ul Alexandru Das, Liviu Stoicescu , Mircea Smarandache, iar pentru toti trei am numai cuvinte de lauda  pentru ca au curajul de a aborda un gen muzical mai neconventional. Din pacate, nu stiu cu ce alta trupa sa-i compar (pentru mine trupele de post-rock suna toate diferit una fata de alta),dar mai sus am mentionat  link-ul catre albumul lor « Kunstformen der Natur », pe care l-au cantat si in acea seara. E un album plin de atmosfera, de parti lente, dar pline de delay si sentiment, dar bogat  si in  pasaje cu un bass distorsionat care sa te trezeasca si sa te puna in miscare. Le urez mult succes baietilor si sper sa-i vad la cat mai multe concerte pentru ca merita cu adevarat.

Pana sa termine VALERINNE de cantat, in club se stransera in jur de 100 de persoane, lucru care mi-a dat speranta ca poate pana termina polonezii sa faca soundcheck-ul si sa aranjeze scena se strang si mai multe persoane.

Am mai stat la o vorba, la glume, am mai cunoscut lume si nici n-am observat cand cei de la TIDES FROM NEBULA s-au urcat pe scena si isi cuplau chitarile la amplificatoare (amplificatoare Orange, nu stiu care model, dar foarte bune). M-am dus in primul rand pentru ca am asteptat un an aceasta trupa. Si atunci a inceput unul dintre cele mai atmosferice concerte la care am luat parte (nu pot sa compar chiar cu NEUROSIS in 2008 prin Cehia, dar oricum…) pentru ca o ora si ceva cat au cantat nu m-am miscat din loc. Este uimitor cum acesti oameni, folosind pedalboard-uri in valoare de cateva mii de euro, reusesc sa puna suflet si accente pe anumite note si sa transmita atata traire si sentiment. Trupa asta are un stil care ma pune pe ganduri, ma trimite undeva departe si ma face sa raman intr-o anumita transa, iar in acelas timp ma binedispune. Prima melodie a fost de pe cel mai recent  album al lor, “Earthshine”, dar pe parcursul concertului, melodiile au fost preponderent de pe primul lor album, “Aura”, care este plin de distors, pasaje melodice linistitoare si mai puternic ca un intreg. Desigur ca imediat dupa prima melodie, Adam Waleszyński, unul dintre chitaristii trupei si in acelasi timp omul care a comunicat cu publicul, ne-a rugat, ca de altfel orice alta trupa care vine in Romania, si acum citez: ”This is a fucking rock concert, not the Polish Philharmonic, come closer.” Trebuie sa rezolvam cumva problema asta. Am ascultat melodii ca “The Fall Of Leviathan”, “Sleepmonster”, “It takes more than one kind of telescope to see the light”, “Apricot” si multe altele de care momentan poate nu-mi mai aduc aminte.A fost promovata si ultima lor melodie “Hollow Lights”(am pus mai jos link-ul) care va fi pe viitorul album al trupei. Ultima melodie a fost de pe al doilea album si este intitulata “Siberia” -o melodie plina de sentiment si intr-un fel destul de trista, dar cantata din toata inima de catre trupa, iar la bis Adam a coborat de pe scena si a dat din cap cu noi toti .

Inainte sa plece de pe scena ne-au promis ca la anul o sa revina in Romania, dar de data asta cu noul album care va fi lansat undeva prin primavara . Ca sa inchei , tot ce pot sa zic este ca a fost o seara superba, cu niste oameni de nota 10, care s-au simtit bine.A ceasta trupa merita atentia publicului din Romania si sper ca numarul ascultatorilor de post-rock sa creasca, astfel incat la anul cand revin baietii sa fim mai mult de 100 de oameni si sa nu ne mai fie frica sa stam in fata scenei, pentru ca nu ne mananca nimeni.

SPARKY

*
*