Cronica de album: DOWN – Down IV Part I: The Purple EP

Ca tot a venit toamna si muzica lor merge perfect acum in serile si noptile cetoase, una dintre cele mai mari trupe din lume a lansat un nou material. De ce zic una din cele mai mari? Pentru ca DOWN exprima mai mult ca majoritatea formatiilor maretie, putere, greutate si nu in ultimul rand, sinceritate. Pentru ca din toata generatia lor, indiferent ce nume uriase ar fi pe scena, de la METALLICA pana la  SLAYER, cand  DOWN urca acolo parca nimic nu mai conteaza si toti ceilalti par doar… ”alte trupe”. Daca aveti ocazia sa ii vedeti live nu va ganditi a doua oara, e muzica si feeling cum foarte rar intalniti, iar Phil e poate cel mai complet vocal din toata muzica asta, totul intr-o experienta de neuitat. Repet ca tot ce scriu aici e mai mult o parere personala asupra anumitor albume si trupe care imi plac sau m-au interesat la un moment dat, decat o cronica de album in adevaratul sens al cuvantului. Nu am nici o problema cu METALLICA sau SLAYER, imi plac mult, asa ca doritorii de scandal isi pot pastra remarcile dubioase. Acum normal ca voi face o mica introducere trupei, e prima oara cand scriu despre ei pe site iar romanii inca par sa aiba probleme de memorie cand vine vorba de trupa in cauza sau Anselmo, nu mai readuc  in context evenimentele de la AC/DC. DOWN e un supergrup, poate cel mai mare si important, cu trei albume la activ, format in 1991 de cinci baieti care au facut si inca mai fac istorie in muzica prin celelalte trupe formate de ei in capitala mondiala a sludge-ului, NEW ORLEANS, LOUISIANA. Il avem la voce pe “the one and only” Philip Anselmo (ex-PANTERA, SUPERJOINT RITUAL, CHRIST INVERSION, NECROPHAGIA, SOUTHERN ISOLATION, VIKING CROWN, membru activ ARSON ANTHEM, autor editoriale la BOXING INSIDER si patron al labelului HOUSECORE RECORDS), la chitara Pepper Keenan (ex-CORROSION OF CONFORMITY), al doilea chitarist Kirk Windstein (CROWBAR, KINGDOM OF SORROW), la tobe Jimmy Bower (EYEHATEGOD, CLEARLIGHT, ex-SUPERJOINT RITUAL, CROWBAR, DEBRISH INC, CORROSION OF CONFORMITY) si bassistul Patrick Bruders (CROWBAR, ex-GOATWHORE, OUTLAW ORDER), cel care l-a inlocuit pe Rex Brown (vezi cronica KILL DEVIL HILL). Am tinut sa precizez toate trupele in speranta ca voi, cititorii veti da un search acestora, mai ales daca sunteti  fani ai genului, garantat nu veti regreta.
Dupa destramarea PANTERA, DOWN a devenit principalul si cel mai important proiect al liderului Anselmo si celorlalti patru colegi ai lui. In 2012, la cinci ani de la albumul “OVER THE UNDER”, au ajuns la materialul cu numarul patru, mai exact un EP de sase piese intitulat Down IV – Part I: The Purple EP. Ce e interesant la acesta e ca e primul dintr-o serie de patru EP-uri pe care trupa le va lansa in decurs de vreo doi ani. Dupa cum Kirk Windstein a declarat, nimeni nu mai cumpara cd-uri si industria e la pamant, asa ca au ales sa faca ceva diferit pentru a oferi publicului discuri mai ieftine ca si pret. O metoda interesanta cu care sunt total de acord. Varianta lui Phil fiind “e plictisitor sa lucrezi la un album intreg, prefer mai putine piese carora sa le acord o atentie mai mare”. E si asta un punct de vedere foarte bun.

Ca o prima descriere a EP-ului il voi cita din nou pe liderul trupei: “Nu incercam sa sunam southern. Nu trebuie sa incercam. Noi doar facem muzica, iar ea suna asa cum suna din cauza oamenilor din trupa, astia suntem. Nu punem multa presiune, totul vine natural.”

THE PURPLE EP a fost inregistrat in studioul lui Anselmo numit “Nosferatu’s Lair” din subsolul casei acestuia (unde a fost inregistrat si al doilea album) si e tot ceea ce trebuie sa fie. Diferit intr-un fel fata de celelalte trei albume, dar cu acelasi sound greu intunecat de referinta cu care trupa ne-a obisnuit, finisat intr-un stil old-school asa cum muzica lor o cere. Batranesc dar si actual, un BLACK SABBATH  modern (asta mi-a venit prima oara in minte cand am auzit Witchtripper), sau o alta inspiratie al lui Anselmo, WITCHFINDER GENERAL (un prieten mai zicea ca aduce a MASTODON), il gasim pe acesta intr-o forma vocala de zile mari, in care incearca anumite chestii noi pentru DOWN. Cu o voce mai matura (de la atata fumat), canta mai mult ca oricand, cel putin impresia asta mi-a lasat-o pe moment, dar cu screaminguri mai putine decat ne-a obisnuit in anii trecuti. Cei patru instrumentisti inspirati ca intotdeauna te lovesc ca un copac abia taiat de Kirk in padurea de langa cea mai mare mlastina din NEW ORLEANS. Riffurile slow, heavy si murdare ale celor doi chitaristi, care in nici un caz nu suna ca si cum s-ar duela, alaturi de groove-ul lui Bower si nou venitul Pat, care face o treaba excelenta, alcatuiesc unul din cele mai bune materiale ale anului. Din ce am inteles, Kirk “Beard of Doom” se ocupa mai mult cu partea de lead si armonii pe acest EP. Un material de 33 de minute cu un impact puternic in care cei cinci membri au explorat ca intotdeauna si in care fiecare din cele sase piese ofera un aspect diferit al soundului natural si direct DOWN care intotdeauna te face sa vrei mai mult.

Witchtripper (“Satan word come right/horrifys this life!”… you know it, Jack!) e primul single de pe EP si e promovat printr-un clip inspirat din filmele horror ale anilor 70, lansat de curand. Levitation, piesa care da startul EP-ului (1,2,3,go!… normal ca te gandesti la SUPERJOINT RITUAL) pe a carei refren Anselmo imi suna ca un batranel intelept si nervos (there’ll come a time/to gloat in the light) si Misfortune Teller, cea mai groovy piesa din cele noi pe care nimeni nu va ramane nemiscat, cu un refren in stilul NOLA pe care vei simti ca vrei chiar tu sa aduci apocalipsa pe pamant, sunt cele mai cunoscute si indragite trei piese din cele sase dupa cum am vazut pana acum. Adevarati monstri cu care ne vom intalni multi ani de acum inainte la concertele trupei.

Cei cinci nu au dezamagit niciodata pana acum si sper sa o tina tot asa si pe urmatoarele trei EP-uri. Sunt nerabdator sa ascult albumul solo “Walk Through Exits Only” pe care Anselmo il va lansa in lunile ce urmeaza dar si sa citesc autobiografia pe care acesta o va lansa in 2014, din cate a spus. Cica pregatesc si EYEHATEGOD album nou. Toate proiectele lor trebuie urmarite cu atentie si ascultate indelung si cu rabdare, pentru ca merita.

Nu ii vor interesa niciodata trendurile, ce se asteapta de la ei sau opiniile altora, vor face mereu muzica pe care o vor simti fara sa fie constransi de nimic si vor ramane naturali ca intotdeauna, acolo printre mlastini, paduri, ceata, ferme, mult fum, rednecks, gainile din curtea lui Anselmo si cate un uragan din cand in cand. Ala e spiritul DOWN. Sweet Home Louisiana. SMOKESCREEN!

01.Levitation
02.Witchtripper
03.Open Coffins