Cronica de album: Implant pentru Refuz – „Cartography”

Motto: „Exista un SMURD pentru suflete?”

„Cartography”…da, in sfarsit am reusit sa ascult un album pe care-l asteptam de multa vreme. Implant pentru Refuz s-a intors in forta cu un nou material discografic, dupa opt ani de la lansarea „Monolith”-ului. Asteptarea n-a fost in zadar…rezultatul e formidabil si-mi demonstreaza inca o data ca avem de-a face cu una dintre cele mai puternice, mature si longevive trupe ale metalului romanesc. E absolut minunat ca trupa a reusit sa mobilizeze fanii printr-o campanie de crowdfunding, care s-a dovedit a fi mai mult decat productiva. Ce inseamna crowdfunding-ul in cazul de fata? Iti cumperi in avans CD-uri, viniluri sau alte produse de merchendise – astfel contribui la un mers cat mai rapid al lansarii albumului trupei pe care o apreciezi. Da, se pare ca incepem sa gandim altfel si evoluam – un mare bravo pentru cei care au inteles cum merge treaba si ce inseamna sa-ti sustii artistii.

Bun, sa va povestesc putin despre „Cartography” – e greu si voi incerca sa nu fiu subiectiva, avand in vedere ca vorbim despre una dintre trupele mele preferate. Am avut asteptari mari de la acest material, avand in vedere ca de la inceputurile trupei, fiecare album a fost o evolutie vizibila in istoria IPR. Cu „Monolith” si-au demonstrat categoric maturitatea. Acum, timisorenii au ajuns la un nivel cu totul special – este vorba despre muzica ajunsa la o alta dimensiune…este vorba de mesaj, de bucuria de a crea, de viziune asupra lumii. „Cartography” e un album conceptual, e o poveste pura, itineranta si chiar nu ma asteptam sa fiu atat de prinsa de aceasta „calatorie”. Ma bucur ca nu e pentru oricine, trebuie sa fii „acolo, in film”, pentru a intelege mesajul. E un material construit astfel incat sa poti ajunge sa recunosti, gradual, treptele lumii in care traiesti si chiar greselile care te duc incet, dar sigur, spre intuneric. E reinventarea calatoriei lui Dante, doar ca totul se petrece intr-un prezent metaforizat cu multa inteligenta.

Avand in vedere ca inca nu ma pot decide care ar fi highlight-urile materialului, o sa va descriu, in linii mari, senzatiile lasate de fiecare piesa in parte.

A beam of light (Particula)” – prima piesa, o geneza a calatoriei, iti aduce aminte sa tintesti mai sus, sa te descoperi. Lucram, mancam, respiram, dormim, ne trezim in dimineata urmatoare si repetam aceleasi lucruri. Viata noastra ajunge sa fie repetivitate, rutina. Trebuie sa vedem mai mult decat aceasta parte a vietii. Exista o parte mai vie si mai luminoasa. Am facut tot pentru a o gasi? Am fost acolo? Nu ne aflam in aceasta lume doar pentru a merge prin impulsuri rutinante. O piesa ireal de realista – un inceput mai bun, nici ca se putea.

A singular call (Calauza)” – povestea ghidului care iti arata si alte dimensiuni ale vietii. Exista doar un timp cu care nu te-ai intalnit inca…trebuie doar sa gasesti drumul spre aceasta intalnire.

„Seven Shades (The Realm of Black and Grey)” – partea tenebroasa a lumii in care suntem fortati sa traim. Nu poti continua sa crezi ca viata se rezuma doar la bani, mentinerea avutiilor sau asteptarea urmatoarei pauze de cafea. Ai datoria fata de tine sa gasesti cealalta parte a vietii – azi, aici si acum, cu tot ce ai la indemana lumii pe care ti-ai construit-o. Versurile sunt arta pura, ca de altfel la fiecare piesa de pe „Cartography”.

„Firecircle (The Keepers of the Seeds)” – Nu vei gasi niciodata lumina, evitand intunericul. Cercurile infernului la care este supus fiecare dintre noi.

„Arid (Taramul Negustorilor de Apa)” – Piesa care a ajuns sa ma bantuie dupa ce am ascultat prima oara albumul. Un „Eutro” reinventat si actualizat pe situatia actuala. E povestea reala si trista a tarii in care traim – suntem indiferenti la tot ce ne inconjoara, am devenit imuni la gunoiul omniprezent, care ne ucide tot ce e valoros. Nu poate exista nicio revolutie la scara mare fara ca inainte sa fie in noi. Ascultati versurile cu atentie!

„Break the Flow (From the Realm of Those Who Never Want to Live a Lie)” – Dupa cum spune si titlul, e drumul celor ce refuza sa traiasca in minciuna si sparg barierele pe care le-au plantat „cei multi”. O piesa tipica stilului Implant pentru Refuz – tumult si mobilizare.

„Pasari Aprinse (Tinutul Celor Care Plutesc in Lumina)” – Cred ca o pot cataloga drept piesa preferata de pe acest album. Te obliga sa zbori cat mai sus, sa lupti pentru evolutia ta. Feeling extraordinar!

„March to The End (The Realm of Those Who Follow)” – Un nou semnal de alarma pentru bun simt si respect pentru ce te inconjoara. O piesa structurata ideal din punct de vedere compozitional – riffuri excelente.

„Nori de Gand (Taramul Gandurilor Grele)” – Povestea tenebrelor fiecarui om. De ce ti-e cel mai teama? Renunta sa faci lucruri doar pentru aprobare sau recunoastere. O compozitie care te trezeste!

„Diluviu (Oceanul cel Din Urma)” – Vesnicele cautari la care nu trebuie sa renunti niciodata. Ajungem duce catre finalul „calatoriei”.

” M. (Intrepatrundere)” – Concluzia unei harti care te-a facut sa recunosti, sa retraiesti, sa reculegi propriile-ti ganduri.

Sper ca am reusit sa fac o scurta sinteza a „drumului” propus de Implant pentru Refuz. Era nevoie de un astfel de material in Romania si ma bucur nespus ca inca mai avem trupe care nu merg pe tiparele prafuite, de care cu siguranta multi dintre noi s-au saturat. Nu poti reinventa roata, intr-adevar! Acum, adevarata demonstratie a deplinatatii artistice consta in modul in care alegi sa transmiti un mesaj sau structurezi o piesa, fie un album.

Din punct de vedere muzical, Implant pentru Refuz s-a reinventat odata cu „Cartography” – e un amalgam de metal modern cu influente progressive si alternative. Extrem de interesant, iar directia in care trupa merge acum e mai mult decat inspirata – agresivitate intercalata inteligent cu momente de respiro. As putea compara pe alocuri cu stilul celor de la Textures – o trupa care mi-a atras atentia de la prima piesa ascultata.

Concluzia? „Cartography” e un album de colectie, care merita ascultat si inteles. E dovada cea mai clara ca avem artisti care merita respect deplin. Implant pentru Refuz, un mare bravo din partea mea pentru o experienta pe care o asteptam de multa vreme.

01.”A beam of light (Particula)”

02.”A singular call (Calauza)”

03.”Seven Shades (The Realm of Black and Grey)”