Cronica de album: Ghost – Infestissumam

Vreau sa clarific o chestiune inca de la bun inceput. Nu-mi plac trupele care canta despre “ăl cu coarne si copite” si nici fanii acestor trupe: 1. majoritatea trupelor sunt kitsch-oase si penibile, 2. fanii sunt ridicoli si puerili. Cand aud discutii legate de “mama cat de satanist sunt” si ce concept deep se ascunde in spatele acestei “dogme” imi vine sa rad si sa zic “bitch, you’re drunk, go home!”.

Exista insa o exceptie in materie de formatii care au ca lait motiv belzebutii: GHOST. Ei au dus ideea de “satan” la un nivel dramatic, pictural, artistic. Mai pe scurt, o fac cu stil. De la imagine scenica pana la compozitii, pot spune ca suedezii au cam tot ce le trebuie pentru o “reteta a succesului” in acest domeniu. Am auzit de ei cu vreo doi ani in urma, insa noul album lansat in acest an, “Infestissumam”, m-a intrigat si am ajuns sa ma focusez mai mult pe discografia lor. Este clar ca GHOST e o trupa insolita, diferita fata de tot ceea ce inseamna in conceptia unanima o trupa tipica de metal: au reusit sa sparga tiparele in ceea ce priveste imaginea si stilul de abordare. “Infestissumam” este un material cu un iz clar de clasic rock, plin de ode inchinate ingerilor cazuti sau instinctelor canibalice… o discrepanta inspirata si interesanta as putea spune, mai ales in masura in care piesele aduc aminte de atmosfera 70’s a trupelor rock si de impozanta compozitiilor gregoriene.

Fiecare piesa are o poveste bine legata si credeti-ma, albumul chiar trebuie ascultat cap-coada ca sa-l intelegeti! E clar faptul ca “Infestissumam” e un album catchy, care aduce conceptul “satanismului” in aria mainstream. Cine-ar fi crezut?! Nu ma indoiesc ca multi fani ai “muzicii intunecate” urasc acest album si-l considera departe de ceea ce inseamna in viziunea generala un material metal in adevaratul sens al cuvantului.

Comparativ cu primul album al trupei, “Infestissumam” rupe normele prin faptul ca acum, pasajele de clape ajung sa domine de multe ori solo-urile de chitara. In alte situatii as lua asta ca pe un minus… in cazul de fata e chiar un atu. Mai mult, misteriosul Papa Emeritus II vine cu pasaje vocale colorate si melodioase, care dau pieselor automat alura de hit.

Dupa parerea mea, albumul asta-i transforma pe suedezi intr-una din cele mai intunecate trupe ale momentului. Iata ca ţepii, sangele in exces, grohaielile si urletele nu sunt ingredientul principal pentru o trupa „creepy”. GHOST da clasa multor trupe care-l slavesc pe satan cu tipete isterice si elemente kitsch.

Pot spune, fara urma de indoiala ca acest album a reprezentat surpriza anului 2013 pentru mine pana acum. Este un material conceptual de colectie, care demonstreaza cu fiecare piesa virtuozitatea si originalitatea celor de la GHOST. E un material subtil, sarcastic, care trebuie ascultat si inteles.

01.Infestissumam
02.Per Aspera ad Inferi
03. Secular Haze