Cronica de album: DEVIN TOWNSEND PROJECT – „Epicloud”

De multa vreme mi-am propus sa fac recenzia noului album al lui Devin Townsend…Am reusit destul de greu sa-mi adun ideile pentru ca e o “chestie” foarte personala. Nu vreau sa sune “cheesy”, dar mi-e chiar greu sa incep sa analizez un artist care pentru mine inseamna ARTIST in adevaratul sens al cuvantului. De aceea, ceea ce veti citi mai jos nu e o analiza tehnica a “Epicloud”-ului si nici un review ca la carte…e parerea unui om pentru care Devin Townsend a deschis noi orizonturi in materie de muzica. Da, cand am descoperit intai STRAPPING YOUNG LAD si mai apoi THE DEVIN TOWNSEND PROJECT, am trait o adevarata rasturnare de situatie in privinta conceptiilor muzicale.

Recunosc ca ascult tot felul de metale mai grele sau mai putin grele, mai urlate sau mai grohaite, care cum.  Poate peste cinci, sapte zece ani nu o sa mai privesc cu acelasi entuziasm DYING FETUS sau I don’t know, MESHUGGAH (am dat niste exemple random si poate neelocvente pentru ca sunt niste trupe pe care le apreciez enorm). Am certitudinea insa ca pe DEVIN TOWNSEND il voi asculta cu acelasi vibe si peste zece sau douazeci de ani, pentru ca piesele lui mi-au redefinit perceptia despre sunete. De fiecare data cand ascult orice piesa de pe un album DTP ma bucur ca exista muzica, sunete – stiu ca fiecare dintre voi a trait macar o data senzatia aceea de fericire ca exista muzica. De aceea, consider ca DT este un artist complet de la capitolul compozitie, interpretare pana la  prezenta scenica si vibe. Un muzician trebuie sa te faca sa te simti viu, iar eu cel putin asa ma simt de fiecare data cand ascult vreo piesa de-a lui. Poate par bombastica in tot ceea ce spun, dar legatura mea cu aceasta muzica e mai mult decat personala , cu povesti de viata si cu note in care m-am identificat.

Am cumparat albumul de mai putin de o luna si am ascultat piesele atat de mult, incat simt ca fiecare nota imi strabate prin vene. Sunt convinsa ca “Epicloud” nu e un album tocmai pe gustul ascultatorilor de metale grele sau de ceea ce a fost STRAPPING YOUNG LAD la inceput. Da, Devin Townsend s-a schimbat, piesele sunt mai mult decat romantate, uneori poate o dau in siropuri pentru unii. Chiar el spune ca “I’m pretty sure that majority of true metal-heads may think it’s a pile of shit, but it’s what I felt like doing and back it”. E un material care dupa parerea mea pastreaza acelasi feeling cu “Addicted” sau “KI” – piese pline de pasiune, vesele, usor melancolice. Prezenta vocii lui Anekke van Giersbergen este din nou o alegere mai mult decat inspirata…e pur si simplu parte din povestea pieselor.

Mi s-a spus ca la o prima ascultare albumul pare incarcat, obositor…Intr-adevar, muzica lui DT nu e tocmai cea mai digerabila si pe gustul tuturor. E un amalgam de note, de instrumente care pe alocuri poate cer o anumita doza de calmitate si fond de odihna. Ma intreb insa daca ar avea totusi acelasi aer epic daca ar fi simplificata…ma indoiesc sincer!

Dupa cum am spus si la inceput nu voi face o analiza piesa cu piesa a materialului. Va recomand insa din suflet sa-l ascultati sau cel putin macar sa incercati cateva piese si sa treceti peste prejudecati. E foarte probabil sa aveti o mare surpriza!

It’s epic, it’s loud! It’s EPICLOUD!

Disc 1:
1. Effervescent!