Cronica de album: AGRUSS – Morok

AGRUSS la radacini este o trupa de black metal din Ucraina, Rivine, formata in anul 2009. Un black metal experimental ce include pasaje de grind, death metal si crust (conform informatiilor oficiale). Din toate aceste elemente a rezultat un produs, melodic si surprinzator.

Membrii trupei au copilarit in mijlocul naturii in frumoasele paduri antice, inconjurate de ciudatele mlastini strabatute de raurile in care centralele nucleare isi revarsau zilnic reziduurile. Practic, aceste elemente dau tema principala a albumului „Morok”, care in ucraineana inseamna necaz. Dupa explozia de la Cernobil din 1986, templul naturii a fost mutilat, animalele si oamenii nu au avut scapare, iar cei care au supravietuit au trait marcati de aceasta nenorocire grotesca . Albumul de debut al celor sase Ucrainieni reprezinta un tipar al urii din interior marcata de frustare si dezgust.

Riff-uri ascutite precum lamele, blast-beaturi, urlete si tipete, ruperi de ritm, intro-uri atmosferice, interludii neasteptate, sunt elemente pe care rar le intalnim la o singura trupa si ne este foarte greu sa ne imaginam cum ar suna toate acestea intr-un singur album. AGRUSS nu a aruncat pur si simplu aceste elemente ca intr-un blender. Le-a luat pe rand si le-a aseazat la locul lor. Fiecare pasaj iti da senzatia ca acolo ii este locul. Este un album rece, infricosator cu o productie asemanatoare cu a celor de la SATANOCHIO.

Este irelevant sa incep sa descriu melodiile, ele merita descoperite si intelese de fiecare in propriul caracter. Tot ce pot sa spun este ca fiecare piesa este in stransa legatura cu urmatoarea, albumul se desfasoara precum o poveste, sau mai clar, precum filmul lui Tarkovski,  Calauza. Fiecare sfarsit al unei piese reprezinta inceputul alteia. Albumul nu reprezinta doar un zid gros de sunet, frenetic, nebun si scapat de subcontrol, fiecare cantec are cate un pasaj memorabil. Atunci cand te astepti mai putin, baietii rup ritmul si gasesc forta necesara de a ne purta pe un alt taram zguduit si transformat de explozia nucleara.

In concluzie, este un album sincer, cu o productie DIY reusita. Indraznesc sa spun ca este unul dintre cele mai bune albume experimentale lansate in ultimii ani pe piata underground. Avand in vedere resuresele materiale de care dispune scena metal din Ucraina. Albumul a reusit sa ma impresioneze prin tematica si stil, care la inceput ti se pare foarte greu de digerat. La inceput totul pare haotic, dar reuseste sa te faca sa asculti si urmatoarea piesa si tot asa pana la final. Il am si acum in player, atunci cand incerc sa evadez intr-o poveste, indiferent unde ma aflu dau play si nebunia incepe. Vom vedea cat de bine vor fi primiti cei de la AGRUSS de publicul de la noi dupa ascultarea acestui album. Astept opinii despre el.

01. Damnation
02. Morok
03. Punishment For All