ROCK EVOLUTION – Cronica unui festival anulat

Rock Evolution, eveniment ce a fost pus sub semnul întrebării încă de la bun început, a fost promovat şi mult lăudat timp de aproape trei luni, ca într-un final, pe ultima sută de metri să fie anulat.
Vestea că un festival rock de mare anvergură urmează să aibă loc în perioada 13-15 iulie 2012 la Oradea, s-a răspândit repede în toată ţara încă de la finele lunii martie ale acestui an. Toţi iubitorii muzicii metal au sperat că vor avea parte de trei zile şi trei nopţi de concerte în care vor vedea nume legendare ale muzicii de profil.
În seara zilei de miercuri, 11 iulie 2012, cu două zile înainte de momentul care se dorea a fi debutul marelui eveniment muzical, managerul Rock Evolution, Nemeti Zsolt, a anunţat că festivalul este anulat. Motivul invocate de acesta este de-a dreptul maladiv şi aberant: organizatorii nu au putut duce curentul electric de la marginea şoselei de centură a Oradiei, acolo unde, cică, urma să aibă loc evenimentul.

Locul unde trebuia sa aiba loc Festivalul Rock Evolution

Specialist în ţepe
Multe persoane care au auzit ca Nemeti Zsolt este numele implicat în organizarea acestui eveniment şi-au ridicat anumite semne de întrebare referitoare la veridicitatea acestei veşti. Asta fiindcă, în luna decembrie 2011 organizatorul anunţa un alt concert, unde invitaţi erau rockerii de la LORDI. În cele din urmă, evenimentul a fost anulat fără niciun motiv din partea organizatorilor.
“Anularea Lordi este un simplu accident, iar orice suspiciune asupra festivalului Rock Evolution trebuie înlăturată”, spunea în luna aprilie Nemeti Zsolt. “Vom avea două scene, 35 de trupe participante şi 60.000 de wati în difuzoare. Aşteptăm aproape 15.000 de persoane aşa că sunt convins că şi filiera turistică va avea mult de câştigat”, explica, sigur pe el, Zsolt.
Din senin însă, când toate problemele logistic ar fi trebuit să fie deja puse la punct, organizatorul a descoperit că nu are cum să facă rost de generatoare. Contactat de Moshpit.ro, acesta a oferit explicaţii de-a dreptul hilare. “Am avut ceva promisiuni în legătură cu generatoarele, însă acestea nu s-au mai concretizat. Ce să fac? Nici orădenii nu s-au arătat interesaţi de acest eveniment. Îmi pare rău că s-a anulat, dar asta e situaţia”, a spus acesta cu o seninătate maladivă.

Turism “promovat”
Ironic este faptul că turişti din afara graniţelor au ajuns cu o zi înainte de începerea festivalului în Oradea, special pentru acest eveniment. Grupuri de turişti din Austria sau Ungaria puteau fi întâlniţi în centrul oraşului de pe Crişul Repede în ziua de 12 iulie 2012. “Acum o oră am aflat că festivalul nu se va mai ţine”, spune Mark, un tânăr venit tocmai din Austria. “Sunt un mare fan SEPULTURA şi merg la fiecare concert pe care trupa îl susţine, in masura in care timpul imi permite, indiferent în ce colţ al lumii ar fi. Este dezamăgitor, credeam că în România există seriozitate”, spune dezamăgit rockerul.
Având în vedere toate aceste circumstanţe, se poate spune că Zsolt Nemeti a pus umărul serios la “promovarea” turistică a oraşului.
Cunoscutul impresar Florin Budeu (foto), cu o vastă experienţă în organizarea de evenimente muzicale, este total consternat de acest fiasco. “Acum mulţi văd Oradea cu alţi ochi, iar oraşul nu are nicio vină”, explică Florin Budeu. “Acest individ este responsabil de ceea ce s-a întâmplat şi ar trebui să plătească în faţa legii pentru această greşeală mare. Sponsorii ar trebui să ia atitudine şi să-l acţioneze în instanţă. Dacă prima oară se poate spune că a fost vorba de un accident, la a doua anulare sunt semne evidente că acest Nemeti Zsolt este un infractor”, spune Florin Budeu.

Rock Involution
Pentru mulţi dintre membrii trupelor din România care fuseseră invitate la festivalul orădean, vestea anulării evenimentului nu a fost o surpriză. Festivaluri anulate au mai fost pe plaiurile mioritice, însă prima şi ultima ediţie Rock Evolution le-a mirosit muzicienilor autohtoni încă de la început a fraudă. “Speram să rupem imaginea ţării cu festivaluri anulate, să demonstrăm că Oradea poate avea un loc important pe scena muzicală”, spune dezolat Ali Said (foto), bateristul trupei orădene de metal extrem, SPIRITUAL RAVISHMENT. “Un astfel de eveniment la o asemenea anvergură în vestul ţării nu a mai avut loc de decenii. Mi se pare degradant şi penibil să trăiesc într-o ţară în care să nu îmi iau bilet de teama anulării evenimentului. Oricum, cu toate că ne aşteptam la un «dezastru iminent» şi nerezolvabil din partea organizatorilor, ne rămăsese speranţa că totuşi lucrurile se vor schimba. Am rămas din nou dezamăgiţi”, susţine Ali Said.
Trupa arădeană de death metal INDEFIANCE, vine cu un detaliu care spulberă versiunea lui Nemeti Zsolt. Hoit (foto), chitaristul trupei, spune că trupa s-a oferit să-l ajute pe organizator cu generatoare care puteau suporta consumul unui întreg festival. „Este bătaie de joc şi e clar că din start a fost o minciună”, spune chitaristul. „În momentul în care am aflat că are probleme legate de obţinerea curentului electric ne-am oferit să-l ajutăm cu plăcere. Ne-a refuzat categoric. În plus, chiar şi modul de abordare a trupelor a fost defectuos încă de la început, nu a ţinut legătura cu nimeni. Ceea ce s-a întâmplat este foarte trist”, subliniază Hoit.
Ideea festivalului Rock Evolution s-a stins aşa cum a debutat  – subit, incert, învaluită în aburii unei fraude grave şi plină de minciuni ieftine. Se pare că scepticii au avut dreptate, iar încrederea orădenilor şi a unei ţări întregi a luat o palmă de la un individ specialist în ţepe.

Vise mari, rateu pe măsură
Directorul Casei de Cultură a Municipiului Oradea, Flavius Bunoiu (foto) este o persoană extrem de versată la capitolul organizare de evenimente, tocmai de aceea încă de la prima întrevedera cu Nemeti Zsolt, acesta a remarcat că festivalul are „aromă” de anulare. „L-am întâlnit prima oară în urmă cu două luni în cadrul unei emisiuni televizate. Spunea că se bazează că la Rock Evolution vor veni 30.000 de persoane. În acel moment mi-am dat seama că omul nu ştie nimic. La festivaluri gratuite în aer liber, în Oradea, mai mult de 9.000 de persoane nu au fost niciodată, aşa că asta e dovada cea mai clară că Nemeti Zsolt e mai mult decât un amator. În plus, obţinerea generatoarelor de la Electrica era extrem de accesibilă din punct de vedere financiar”, a declarat Bunoiu.

Banii se restituie
Cei care şi-au cumparat bilete pentru Rock Evolution măcar pot fi liniştiţi – îşi vor putea recupera banii de la reţeaua Eventim. „Bilete pot fi trimise prin curier, în original, la sediul din Bucureşti”, au transmis cei de la Eventim. „Taxele de curierat vor fi suportate însă de clienţi. Cei care au cumpărat bilete din magazinele partenere Eventim – Germanos, Orange, Vodafone, Domo, librăriile Humanitas şi Cărtureşti – vor trebui să se prezinte cu biletele în magazinul de unde şi le-au cumpărat, pentru a-şi primi banii înapoi”, spun reprezentanţii Eventim.

*
*